علت کشیدن دندان چیست؟

از نظر علمی و اصول دندانپزشکی دندان های طبیعی دارای برتری های بسیاری نسبت به انواع پروتزهای دندانی (از جمله ایمپلنت، روکش، دست دندان یا دنچر کامل و…) می باشند و بنابراین همواره توصیه و تلاش دندانپزشکان تا حد امکان، در جهت نگه داری دندان ها می باشد. اما با این حال در برخی موارد دندان قابل نگه داری نمی باشد که نیاز به درمان خارج کردن دندان (کشیدن دندان) یا همان اکسترکشن (Extraction) وجود دارد.

در مورد جراحی دندان عقل و عوارض بعد از جراحی و روش های کنترل عوارض قبلا مقاله ای نوشتیم که می توانید آن را از وب سایت دکتر نگین واعظی مطالعه نمایید.

حتما بخوانید : جراحی دندان عقل و عوارض بعد از جراحی

پیج اینستاگرام دکتر واعظی

برخلاف تصور عموم این درمان در صورتی که به شکل اصولی و با رعایت تکنیک ها انجام گیرد، معمولا نیاز به وارد کردن نیروی بسیار شدید ندارد و دندان از حفره ی دندانی یا ساکت دندانی به تدریج و به آرامی (نه با شدت و یک باره) خارج می شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان برای بیان این درمان از واژه ی “خارج کردن دندان” به جای “کشیدن دندان” استفاده کنید. (مخصوصا در مورد بیماران اطفال، باید سعی شود تا حد امکان از گفتن لفظ کشیدن دندان خودداری شود.)

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

در اینجا سعی کردیم به سوالاتی مثل غذاهای مناسب بعد از کشیدن دندان، پیشگیری از خشکی ساکت دندان، جلوگیری از خونریزی پس از کشیدن دندان، کشیدن سیگار ، نوشیدن مایعات و …. پاسخ داده شود.

1. گاز مرطوب قرار داده شده در محل، باید به مدت حداقل نیم ساعت در محل با فشار ثابت نگه داشته شود.
  2. بیمار باید برای مدت حداقل 2-3 ساعت از صحبت کردن و باز کردن دهانش خودداری کند.
  3. بیمار تا زمان رفع کامل بی حسی نباید چیزی بخورد زیرا ممکن است لب یا گونه ی خود را گاز گرفته یا بجود که در این صورت بعد از چند روز تبدیل به زخم خواهد شد.
  4. بیمار باید از دستکاری محل زخم خودداری شود.
  5. بیمار در روز درمان باید از خوردن مواد گرم، سفت یا تیز خودداری کرده و ترجیحا از مواد نرم و خنک و تا حد امکان در سمت مخالف محل دندان خارج شده تغذیه کند.
  6. بیمار تا 12 ساعت اول بعد از درمان، نباید تف کند، مک بزند یا آب دهان خود را بیرون بریزد. این کار باعث تشدید یا شروع خونریزی از محل می شود.
  7. بیمار تا 12 ساعت اول بعد از درمان، نباید برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کند.
  8. بیمار تا 12 ساعت اول بعد از درمان نباید سیگار بکشد.
  9. باید برای بیمار توضیح داد که نشت خفیف خون از محل زخم، تا 24 ساعت پس از درمان طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

همچنین به او گفته می شود که در صورت ادامه ی خونریزی از محل پس از برداشتن گاز قرار داده شده، می تواند یک چای کیسه ای مرطوب را در محل گذاشته و برای مدت 20 الی 30 دقیقه با روی هم قرار دادن دندان هایش آن را در محل بفشارد. همچنین به او گفته می شود که اگر نشت خون شدید باشد، رنگ خون خارج شده بسیار روشن باشد و یا لخته های بزرگ خونی مشاهده شود، باید برای ویزیت به مطب مراجعه نماید.

1. انجام فعالیت های بدنی سنگین تا 12-24 ساعت پس از اکسترکشن، به دلیل ایجاد فشار و احتمال شروع خونریزی ممنوع است.
  2. مصرف مایعات زیاد به بیمار توصیه می شود.
  3. در روز درمان بهتر است بیمار از مسواک استفاده نکند اما از روز بعد باید مسواک زدن به طور مرتب ادامه پیدا کند.
  4. در حالت کلی محل زخم بایستی کاملا تمیز نگه داشته شده و بهداشت دهان رعایت گردد تا زخم عفونی نشود. برای این منظور ممکن است به بیمار انجام دهانشویه با آب نمک ولرم توصیه شود و یا دهانشویه های آنتی باکتریال مثل کلرهگزیدین توسط دندانپزشک تجویز شود. نحوه ی استفاده از این دهانشویه به این صورت است که بیمار مقداری از آن را در دهان گرفته و به مدت یک دقیقه دهانشویه کرده و سپس بیرون می ریزد. معمولا توصیه می شود دو یا سه بار در روز این کار انجام شود. این دهانشویه نباید بیشتر از مدت دو هفته پشت سر هم استفاده شود زیرا موجب تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.
  5. در صورتی که دندانپزشک برای بیمار دارو (مسکن، آنتی بیوتیک و…) تجویز کند باید در این مورد به بیمار تاکید کرد که داروها را به طور مرتب و سروقت استفاده نماید.

پاسخ به سوالات متداول

در بند مربوط به مراقبت های بعد از خارج سازی دندان پرداختیم و در اینجا به برخی از مهمترین سوالاتی که شما از دندانپزشک می پرسید می پردازیم.

آیا خارج کردن دندان درد دارد؟

جای استرس و نگرانی نیست! کشیدن دندان معمولاً با درد همراه نیست، زیرا این فرآیند تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که ناحیه مورد نظر را کاملاً بی‌حس می‌کند. بیمار ممکن است در هنگام کشیدن دندان فشاری را احساس کند، اما درد حین عمل به طور کلی وجود ندارد. با این حال، پس از از بین رفتن تأثیر بی‌حسی، ممکن است کمی درد و ناراحتی ایجاد شود که با داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک قابل کنترل است.

البته دقت داشته باشید که هدف از توصیه ها و تجویز داروی مسکن، کاهش و تسکین درد است نه برطرف کردن تمامی عوارض و به صفر رساندن آن ها.رعایت دقیق دستورالعمل‌های پس از کشیدن دندان به کاهش درد و تسریع بهبودی کمک می‌کند.

عوارض کشیدن دندان چیست؟

عوارض شایع بعد از درمان اکسترکشن (خارج سازی دندان) درد خفیف تا متوسط و خونریزی خفیف می باشد. (که کنترل این موارد در بالا و در بخش مراقبت های بعد از خارج سازی دندان گفته شد.

کشیدن دندان در تبریز

یکی از خدمات قابل ارایه در کلینیک دندانپزشکی دکتر نگین واعظی ، کشیدن دندان و همچنین جراحی خارج سازی دندان می باشد. برای آگاهی از شزایط و هزینه کشیدن دندان ، کافیست به آدرس کلینیک مراجعه نمایید. با ما دندانپزشکی بدون درد را تجربه کنید. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر ، میتوانید از سایت و یا پیج اینستاگرام دکتر نگین واعظی استفاده نمایید.