جرم دندان چیست - پلاک دندانی چیست - جرم گیری دندان در تبریز - دکتر نگین واعظی

در این مقاله از وب سایت دکتر نگین واعظی می خواهیم به تفاوت پلاک دندانی و جرم دندانی بپردازیم و در انتها توصیه های لازم بعد از جرم گیری دندان ها را گفته و سوالات متداول جرم گیری دندان را پاسخ خواهیم داد.

پلاک دندانی باکتریایی Dental Plaque

پلاک دندانی، یک لایه ی نرم و چسبنده است که ظرف مدتی کوتاه پس از مسواک زدن، بر روی دندان ها (چه دندان سالم و چه دندان دارای ترمیم) ایجاد می شود و عمدتا محتوی تجمعی از باکتری ها می باشد. این لایه با مسواک زدن تا حدود زیادی قابل حذف می باشد و هر چه مدت زمان بیشتری از آخرین وعده ی مسواک زدن گذشته باشد، این لایه بیشتر و ضخیم تر خواهد بود. این پلاک و باکتری های موجود در آن علت اصلی پوسیدگی های دندانی و بیماری های التهابی پریودنتال می باشند.

پلاک دندانی چیست تفاوت پلاک دندانی با جرم دندانی - دکتر نگین واعظی

بیماری های پریودنتال چیست؟ بیماری های درگیرکننده ی بافت های پریودنشیوم، بیماری های پریودنتال نامیده می شوند. این بیماری ها می توانند از یک حالت خفیف التهاب لثه یا جینجیویت (Gingivitis) تا حالت های شدیدتر مثل تحلیل استخوان یا همان پریودنتیت (Periodontitis) متغیر باشند.

جرم دندانی Dental Calculus

در صورتی که پلاک باکتریایی به صورت طولانی مدت و مکرر روی دندان ها باقی بماند، به تدریج در اثر رسوب مواد معدنی در آن، سخت شده و تبدیل به کَلکولوس یا جرم دندانی (Calculus) خواهد شد. جرم دندانی می تواند روی دندان طبیعی، دست دندان مصنوعی و بر روی دندان های شیری یا دائمی و در هر سنی تشکیل شود.

جرم دندانی (تصویر راست حالت خفیف و تصویر چپ حالت شدیدتر)

عامل اصلی تحریک و التهاب لثه و به طور کلی عامل اغلب بیماری های پریودنتال، پلاک و جرم دندانی می باشد. البته عوامل دیگری نیز می توانند در کنار این عامل اصلی در ایجاد و شدت این بیماری ها اثر داشته باشند از جمله: تغییرات هورمونی در بدن (مانند بیماری دیابت، شرایط بارداری و…)، استفاده از برخی داروها مثل داروهای ضدتشنج، شرایط و سطح ایمنی بدن، استعمال دخانیات، استرس و…

پاسخ به سوالات درباره جرم گیری دندانی

مراجعین مطب ، سوالات مهمی در ارتباط با جرم گیری دندان دارند که سعی م یکنیم در اینجا به تک تک آنها پاسخ دهیم.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان تقریبا بدون درد و بدون نیاز به بی حسی می باشد. صرفا در صورتی که نیاز به جرم گیری زیرلثه ای باشد، این کار ممکن است باعث آزردگی مختصر بافت لثه ای و رنجش جزئی بیمار شود.

جرم گیری دندان چقدر زمان می برد؟

مدت زمان این درمان بستگی به میزان جرم موجود در دهان بیمار دارد. این مدت زمان می تواند بین 20 دقیقه تا 1 ساعت متغیر باشد.

درمان جرم گیری هر چند وقت یک بار نیاز است؟

جرم گیری دندان بهتر است فقط با نظر دندانپزشک و زمانی که وجود جرم تشخیص داده شود، انجام شود. از انجام جرم گیری های مکرر بدون مشورت با دندانپزشک در رابطه با ضرورت آن، بپرهیزید. لذا زمان مناسب برای جرم گیری برای هر فردی متفاوت است.اما بهتر است هر 6 ماه الی 1 سال یکبار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

آیا جرم گیری برای دندان ها ضرر دارد؟

بسیار پرسیده می شود که آیا این درمان باعث آسیب و برداشته شدن مینای دندان ها می شود؟ آیا جرم گیری دندان ها را خراب می کند؟ خیر. در طی یک درمان جرم گیری اصولی، بافت مینای دندان برداشته و حذف نمی شود. و جرم گیری دندان ها را خراب نمی کند.

آیا درمان جرم گیری باعث سفید تر شدن رنگ دندان ها می شود؟

در طی درمان جرم گیری و پروفیلاکسی بعد از آن، صرفا جرم های موجود بر روی دندان ها و برخی لکه های خارجی حذف می شوند. از آن جایی که طی جرم گیری هیچ دخالتی در بافت مینا یا عاج دندان صورت نمی گیرد، بنابراین تغییر رنگ داخلی دندان هم صورت نمی گیرد. لذا میزان سفید شدن و تغییر رنگ دندان پس از جرم گیری، بستگی به میزان جرم و ماهیت بدرنگی های دندان بیمار دارد. انتظار سفید شدن کامل دندان ها و حذف تمامی لکه ها و بدرنگی های دندان ها بعد از یک درمان جرم گیری، انتظاری نادرست و غیرمنطقی می باشد. برای سفیدتر شدن و تغییر رنگ دندان ها باید با مشاوره ی دندانپزشک، اقدام به درمان بلیچینگ (سفید کردن) کرد.

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

به دلیل این که طی درمان جرم گیری، لایه ای از جرم که برای مدت زیادی روی دندان بوده است حذف می شود، احتمال مقداری افزایش حساسیت دندانی وجود دارد. این حساسیت دندان ها به سرما،گرما و… موقتی می باشد که می توان از برخی دهانشویه ها (طبق تجویز دندانپزشک) برای بهبود سریع تر این وضعیت استفاده نمود.

این نمونه کار را حتما ببینید : برخی نمونه کارهای جرم گیری دندانی

توصیه های بعد از جرم گیری دندانی

  • بیمار تا مدتی پس از درمان، (مخصوصا پس از جرم گیری های سنگین یا جرم گیری های زیر لثه ای) باید از رژیم غذایی نرم، غیر ترش و فاقد الکل استفاده نماید. الکل التیام بافتی را به شدت مختل می نماید.
  • مصرف سیگار حداقل تا یک هفته پس از درمان ممنوع است.
  • به صورت مرتب و روزانه حداقل 2 بار مسواک و یک بار نخ دندان باید استفاده گردد.
  • ممکن است به بیمار انجام دهانشویه با آب نمک ولرم توصیه شود و یا دهانشویه های آنتی باکتریال مثل کلرهگزیدین توسط دندانپزشک تجویز شود. نحوه ی استفاده از این دهانشویه به این صورت است که بیمار مقداری از آن را در دهان گرفته و به مدت یک دقیقه دهانشویه کرده و سپس بیرون می ریزد. معمولا توصیه می شود دو یا سه بار در روز این کار انجام شود. این دهانشویه نباید بیشتر از مدت دو هفته پشت سر هم استفاده شود زیرا موجب تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.
  • در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط دندانپزشک، باید در این مورد به بیمار تاکید کرد که داروها را به طور مرتب و سروقت استفاده نماید.

جرم گیری دندان در تبریز

یکی از خدمات قابل ارایه در کلینیک دندانپزشکی دکتر نگین واعظی در تبریز ، جرم گیری و بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها) می باشد. برای آگاهی از شرایط و هزینه جرم گیری و بلیچینگ ، کافیست به آدرس کلینیک مراجعه نمایید. با ما دندانپزشکی بدون درد را تجربه کنید. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر ، میتوانید از سایت و یا پیج اینستاگرام دکتر نگین واعظی استفاده نمایید.

پیج اینستاگرام دکتر واعظی

مشاهده پیج

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *